Vitenskapelig formål
• Bidra til kunnskap om sammenhenger mellom psykososiale- organisatoriske faktorer og helse, fravær og jobbengasjement i statlige virksomheter
• Frembringe kunnskap om betydningen av etablerte risikofaktorer – for det «nye» arbeidslivet
• Identifisere faktorer av betydning for nye måter å utføre og organisere arbeidet på
• Belyse endring og utvikling over tid i psykososiale- organisatoriske arbeidsmiljøforhold blant ansatte i statlige virksomheter
• Utvikle og kvalitetssjekke spørsmål som fanger nye måter å utføre og organisere arbeidet på
Trender over tid
Om påvirkningsfaktorer (som kontorløsning) måles på ett tidspunkt, og utfall (som sykefravær) måles på et senere tidspunkt, gir dette bedre grunnlag for å si noe sikkert om årsakssammenhenger. Videre gir målinger over tid informasjon om endringer og variasjon i arbeidsmiljø og utfall. Dette gir muligheter for å avdekke om det foreligger spesifikke utviklingsmønstre.
Målingene i MUST egner seg også til å avdekke «dose-effekt»-mønstre: betydningen av kortvarig eksponering versus betydningen av langvarig belastning. Dette er avgjørende for å forstå konsekvenser av ulike arbeidsformer.
Observasjoner over tid gir også mulighet til å belyse effektene av større «naturlige» hendelser som pandemier, konjunkturendringer og politiske vedtak.
Unik innsikt
Kunnskap fra forskning i norsk arbeidsliv og internasjonalt viser at flere av faktorene som måles i MUST innvirker på arbeidstakeres helse, fravær, frafall og motivasjon.
Data fra MUST vil i tillegg kunne belyse hvilke arbeidsmiljøfaktorer som er spesielt viktige i statlig sektor. Forhold som har hatt lite fokus tidligere blir også belyst gjennom MUST – med sikte på å avdekke betydningen av disse gitt nylig innførte tilpasninger i det «nye arbeidslivet».
Fremtidens arbeidsliv i en digital verden
Dette prosjektet tar sikte på å utforske konsekvenser digitale arbeidsmåter kan ha for arbeidsinnhold og arbeidsmiljø, for å kunne vurdere eventuelle virkninger på arbeidstakeres helse.