Alle arbeidsplasser har utfordringer med arbeidsmiljøet, men de kan se ulike ut fra bransje til bransje. Et godt utgangspunkt er derfor å starte med de utfordringene som forskning og statistikk viser er mest utbredt i bransjen man jobber i. 

De vanligste utfordringene i offentlig forvaltning og velferd

  • Omorganisering og endring 
  • Ulike kontorløsninger  
  • Konflikter, trusler og trakassering 
  • Høye krav og liten mulighet til å påvirke arbeidet 
  • Høye emosjonelle krav 

Blir utfordringene stående uløst, kan de føre til arbeidsrelatert sykefravær. På den positive siden betyr det også at det er mulig å forebygge mye av fraværet hvis man jobber godt med de nevnte utfordringene. 

Sammen om et bedre arbeidsmiljø 

En bra dag på jobb er utviklet nettopp for å sette de viktigste utfordringene på dagsordenen. Gjennom korte filmer, spørsmål til diskusjon og en tydelig møteplan, blir det enklere for ledelsen og ansatte å snakke åpent om det som fungerer bra – og det som kan forbedres.  

Ledere, tillitsvalgte og verneombud samarbeider om gjennomføringen, og alle ansatte får bidra med sine innspill. 

Her finner du En bra dag på jobb

Praktisk og enkel metode som virker 

Verktøyet er gratis og enkelt å ta i bruk, og bygger på forskning og nasjonal statistikk om arbeidsmiljø og arbeidshelse.

I andre bransjer som har brukt verktøyet, har det ført til mer engasjerte ansatte, bedre samarbeid og konkrete forbedringer som tydeligere rutiner og arbeidsfordeling. Flere setter også pris på at verktøyet bidrar til å sette ord på utfordringer man ellers kanskje snakker lite om, og at det dermed blir lettere å jobbe godt med dem. 

Verktøyet ligger klart til bruk for alle som jobber i offentlig forvaltning og velferd. Nå gjelder det å ta det i bruk, og legge grunnlaget for et enda bedre arbeidsmiljø.