Se nettseminar om arbeidsmiljø på sykehjem, og hvordan man kan bruke En bra dag på jobb i denne bransjen.

Ansatte på Rolvsrudhjemmet sykehjem i Lørenskog gikk fra å være en samlet ansattgruppe til å bli splittet under koronapandemien. Dette førte til konflikter i organisasjonen.

Lilly Therese Tellefsen Vuong jobbet som helsefagarbeider og verneombud på et sykehjem. Der var det to team på en avdeling som pleide å være gode på å samarbeide på tvers. De hadde felles morgenmøter og lunsjpauser, kommuniserte godt og fordelte oppgaver seg imellom. Så kom korona-tiden og splittet dem.

– Vi ble veldig delt fordi vi ikke fikk lov å sosialisere på tvers av teamene. Da endte vi opp med å tenke mer på krisen vi sto i enn HMS og sosialisering. Vi tok vare på pasientene og glemte samtidig oss selv, forteller Vuong.

«Oss og dem»

De ansatte på sykehjemmet gikk inn i en boble og levde på vent. Utfordringene kom tydeligere frem da korona-tiden var over. Samarbeidet på tvers av teamene var vanskelig med både uoverensstemmelser og konflikter. Det som en gang var en samlet ansattgruppe, var nå tydelig adskilt i to team.

– Vi begynte å si «de», «det andre teamet», og «de har det ikke like tungt som oss». Det var vanskelig å være solidarisk, minnes Vuong.

Det var starten på at Vuong, med rollen som verneombud, tok opp problemstillingen med avdelingsleder Charlotta Lindqvist. Hun var enig og så de samme tendensene. Men hvordan skulle de begynne å ta tak i utfordringene i arbeidsmiljøet?

Spennende

I et møte fortalte fagutviklingssykepleieren på sykehjemmet om ‘En bra dag på jobb’. Dette er et verktøy som er basert på forskning og er utviklet av STAMI. Dette verktøyet gjør det lettere å jobbe målrettet med å forbedre arbeidsmiljøet.

Her finner du En bra dag på jobb

– Da hun fortalte hvordan verktøyet fungerer og at det er gratis, syntes jeg det hørtes veldig spennende ut. Leder var også veldig opptatt av å forbedre arbeidsmiljøet, for vi må ha det bra på jobb. Vi er her omtrent mer enn vi er hjemme, sier Vuong.

Målet ble å skape et bedre arbeidsmiljø sammen. Det ville jo være en gevinst for alle på arbeidsplassen, inkludert pasientene.

Først utfordringer, så løsninger

‘En bra dag på jobb’ legger til rette for at ledelsen og alle ansatte sammen kan kartlegge hvilke utfordringer man har i arbeidsmiljøet, og så diskutere hvordan man kan løse disse utfordringene.

Mange er fristet til å hoppe rett på tiltak. Men uten å først bli enig om hvilke utfordringer man faktisk har, kan man ende opp med å gjøre tiltak som ikke treffer helt riktig. Verktøyet hjelper til med å gjennomføre prosessen i riktig rekkefølge.

Til slutt lager leder, tillitsvalgt og verneombud en konkret handlingsplan, basert med de to rundene med diskusjon.

Enkelt og nyttig

Verktøyet bygger på kunnskap om hva som er de vanligste utfordringene i arbeidsmiljøet i ulike bransjer. På sykehjem er vanskelige pasientsituasjoner vanlig, i tillegg til høye emosjonelle krav, liten mulighet til å påvirke arbeidsoppgavene, rollekonflikt, og ubekvemme løft og arbeidsstillinger.

En kort film for hver utfordring viser hvordan utfordringene ser ut i arbeidshverdagen. Det gjør det lettere å prioritere hvilke utfordringer som er viktige å løse – og dermed forebygge at ansatte blir syke av jobben sin.

– Verktøyet er enkelt og nyttig, og filmene er korte nok til at det er lett å finne tid til å se dem. De fikk oss til å reflektere og vi snakket både om hvordan ting er hos oss og hvordan vi ønsker at det skal være, sier avdelingsleder Charlotta Lindqvist.