Tjenester og fakta

Kompetansesenteret for bedriftshelsetjenesten

STAMIs kompetansesenter for bedriftshelsetjenesten (BHT) svarer på spørsmål om bedriftshelsetjeneste og faglige spørsmål om forebyggende arbeidsmiljøarbeid.

Kompetansesenteret er en videreføring av Fagsekretariatet for BHT, og er et virkemiddel for en bedre bedriftshelsetjeneste. Her kan du motta faglig veiledning og relevant kunnskap.

Ta gjerne kontakt med kompetansesenteret hvis du har spørsmål om bedriftshelsetjeneste, forebyggende og helsefremmende arbeidsmiljøarbeid eller forskning om arbeid og helse.

Kontakt

Nyttige verktøy og lenker

  • Kompetansesenteret utarbeider og ajourfører arbeidsmedisinske veiledninger i samarbeid med aktuelle fagpersoner. Veiledningene er hjelpemiddel for arbeidsmedisinere og et godt utgangspunkt når den enkelte skal utarbeide prosedyrer for sin egen virksomhet.

    Det er utarbeidet veiledninger innenfor forebygging, arbeidsrelaterte sykdommer, undersøkelser, samt diverse (rusmidler, meldeplikt, helseattester, kvalitet)

  • God BHT ble utviklet i perioden 1998-2000 for å bidra til å kvalitetssikre bedriftshelsetjenesten i Norge. Det ble etablert et samarbeidsprosjekt hvor profesjonsforeningene
    innen BHT, LO, NHO, Direktoratet for arbeidstilsynet, Seksjon for arbeidsmedisin ved Universitetet i Bergen og Statens arbeidsmiljøinstitutt deltok. Første utgave ble
    publisert i 2000. I 2007 og 2013 ble det publisert reviderte versjoner, og 2013-versjonen er blitt oppdatert i 2017.

  • Tool for the evaluation on Norwegian occupational health services (pdf)

  • E-postlisten er laget for faglige innspill, kommentarer eller spørsmål. Det er en lav terskel for å ytre seg.

  • Samlet oversikt over lover og forskrifter, med lenker. Informasjon om arbeidsgivers plikt til å knytte virksomheten til godkjent bedriftshelsetjeneste, om godkjenning av bedriftshelsetjeneste, ulike søknadsskjema og annen generell informasjon.

  • STAMI har spurt alle landets bedriftshelsetjenester (BHT) om erfaringer med godkjenningsordningen. Dette er rapporten fra undersøkelsen. (pdf)

  • Praktisk informasjon og nyttige lenker

Aktuelle kurs

  • Dagsseminar om spirometri

    Målrettede helsekontroller er sentrale når eventuelle helseeffekter av aktuelle arbeidsmiljøfaktorer skal kartlegges. Ved hjelp av slik kartlegging kan målrettede og forebyggende tiltak settes inn. Spirometri er et viktig verktøy i oppfølging av arbeidstakere som blir eksponert for luftveisirritanter. Hvorfor er det viktig å tilby spirometri for utsatte arbeidstakere? Og ikke minst; hvordan utføres spirometri? Det vil bli gitt eksempler fra ulike bransjer med varierende eksponeringsforhold og behov for oppfølgingstiltak. Seminardeltakerne vil bli presentert for case og får anledning til å gjøre spirometri under veiledning.

  • Dagsseminar: Hvordan tilrettelegge arbeidet for gravide arbeidstakere?

    De fleste gravide ønsker å være i jobb, hvis mulighetene er tilstede. Mye av fraværet blant gravide kan derfor unngås med bedre tilrettelegging av arbeidsforholdene. STAMI arrangerer dagsseminar onsdag 17. oktober om hvordan man kan legge arbeidet til rette for at gravide arbeidstakere kan stå i jobb så lenge de ønsker og kan.

  • Frokostseminar 18. oktober: Kommunikasjon på arbeidsplassen – feilkilder som kan lede til misforståelser og konflikter

    Når vi prøver å forebygge konflikter og mobbing på arbeidsplassen, er det viktig å forstå hvordan både kommunikasjon og mellommenneskelig samhandling kan være bakenforliggende årsaker til misnøye og konflikter. Dette er tema for frokostseminaret 18.oktober. Seminaret er gratis og åpent for alle.

  • Kurs i arbeidslivets toksikologi

    Velkommen til kurs i arbeidslivets toksikologi 20. - 22. november 2018. Kurset gir deltakerne oppdatert kunnskap og fokuserer på risikoforståelse og primærforebyggende tiltak som kan iverksettes for å forebygge ugunstige helseeffekter.

    Opplæring

STAMI-TV