
På dette kurset får du grunnleggende innføring i metoder og prinsipper for kartlegging av kjemiske og biologiske eksponeringer på arbeidsplassen. Gjennom forelesninger, praktiske øvelser og gruppeoppgaver får du kunnskap om prøvetakingsstrategier, bruk av måleutstyr, rapportering og vurdering av resultater, samt innsikt i relevante forskrifter og krav fra Arbeidstilsynet og Havindustritilsynet.
Temaene spenner fra grunnleggende aerosolteori, løsemidler og organiske eksponeringer til bioaerosoler og fibre som asbest. Kurset setter også søkelys på hvordan bedriftshelsetjenesten kan utføre kartlegging, måling og risikovurdering i praksis, samt viktigheten av risikokommunikasjon og dokumentasjon for fremtidig oppfølging.
Hva lærer du?
- prøvetakingsstrategier
- målemetoder
- biologisk og kjemisk monitorering
- vurdering av resultater
- forskrifter knyttet til kartlegging og vurdering av eksponering for kjemiske og biologiske forurensninger
- hva Arbeidstilsynet krever av dokumentasjon i forbindelse med tilsyn av kjemisk og biologisk arbeidsmiljø
- hvordan du skal bistå bedriftene med å håndtere et pålegg gitt av Arbeidstilsynet
- hva du gjør når du står overfor faglig kompliserte spørsmål og ressursene begrenser omfanget av en yrkeshygienisk kartlegging
Undervisningen består av forelesninger og strukturert gruppearbeid, og det er satt av god tid til spørsmål som dere måtte lure på. Med landets ledende forskere innenfor kjemisk og biologisk arbeidsmiljø kan STAMI bidra til at nettopp du får den faglige basisen du trenger for å gå i gang med prøvetaking. Kurset er oppdatert i henhold til Arbeidstilsynets forskrifter om kartlegging og vurdering av eksponering for kjemiske og biologiske forurensninger.
Søknad og prioritering
Dersom det kommer flere påmeldinger innen søknadsfristen enn det er plasser på kurset, vil deltakere med kortest erfaring prioriteres ved opptak.
Avmelding
Ved avmelding senere enn søknadsfrist blir ikke kursavgiften refundert. Ved sykdom faller kravet bort dersom man kan vise til sykemelding fra lege. For avmelding, sendt e-post til kurs@stami.no.
Det kan bli endringer i programmet.
Program
-
Kl. –
Registrering og kaffe
-
Kl. –
Velkommen
v/Nils Petter Skaugset, STAMI
-
Kl.
Hvorfor forbedre arbeidsmiljøet?
v/Therese N. Hanvold, STAMI
-
Kl. –
Kjemisk og biologisk arbeidsmiljø – kan vi si noe om hvor og hvor mye?
v/Eva Kristin Løvseth, STAMI
-
Kl. –
Kartlegging og vurdering av eksponering for kjemiske forurensinger i arbeidsatmosfæren – veiledning fra Arbeidstilsynet
v/Anne Marie Lund Eikrem, Arbeidstilsynet
-
Kl. –
Hvordan skrives prøvetakingsrapporter?
v/Anne Marie Lund Eikrem, Arbeidstilsynet
-
Kl. –
LUNSJ
-
Kl. –
Kartlegging og vurdering av eksponering for kjemiske forurensinger i arbeidsatmosfæren – veiledning fra Havindustritilsynet
v/Morten Lunde, Havindustritilsynet
-
Kl. –
Bruk av prøvetakingsutstyr
v/Raymond Olsen, STAMI
-
Kl. –
Grunnleggende aerosolteori
v/Nils Petter Skaugset, STAMI
-
Kl. –
Løsemidler og andre organiske eksponeringer
v/Raymond Olsen, STAMI
-
Kl. –
Eksempler på kartlegging og risikovurdering – Oljetåke og oljedamp
v/Raymond Olsen, STAMI
-
Kl. –
Eksempel på prøvetaking – Kvarts
Johanne Østereng Halvorsen, STAMI
-
Kl. –
Eksempel på prøvetaking – Dieseleksos
v/Ingrid Bakke, STAMI
-
Kl. –
LUNSJ
-
Kl. –
Direktevisende utstyr
v/Pål Graff og Torunn Kringlen Ervik, STAMI
-
Kl. –
Introduksjon til gruppeoppgaver
v/Ragnhild B. Strand Østrem og Pål Graff, STAMI
-
Kl. –
Gruppeoppgaver
v/Ragnhild Strand B. Østrem og Pål Graff, STAMI
-
Kl. –
Gjennomgang og tilbakemelding på gruppeoppgaver
v/Ragnhild Strand B. Østrem og Pål Graff, STAMI
-
Kl. –
Hvordan jobber BHT med prøvetaking i praksis – hva er utfordringene?
v/Iselin Rynning, Avonova
-
Kl. –
Bioaerosoler – er grønne jobber grønne?
v/Elke Eriksen, STAMI
-
Kl. –
Prøvetaking av fibre – for eksempel asbest
v/Torunn Ervik, STAMI
-
Kl. –
Risikokommunikasjon av toksiske effekter av kjemikalier
v/Karl-Christian Nordby, STAMI
-
Kl. –
LUNSJ
-
Kl. –
EXPO – lagring og oppbevaring av data for fremtiden
v/Ragnhild B. Strand Østrem
-
Kl. –
Spørretime
v/Nils Petter Skaugset, STAMI
-
Kl. –
Evaluering og oppsummering