Ledere og ansatte kan oppfatte arbeidsmiljøet sitt på ulike måter, og forskere ved STAMI har undersøkt hva som kan være årsaken til dette.
Undersøkelsene tyder på at ledere kan ha andre mål og interesser enn sine underordna. Det kan påvirke hvordan kommunikasjon og samarbeid virker, og blant anna gjøre det utfordrende for ledere å sette seg inn i ansattes situasjon.
Før vi forklarer hvordan dette henger sammen, er det nyttig å forklare noen ord for å forstå hva som ligger i begrepet motiv-verdier.
Hva ligger i begrepet motiv-verdier?
En verdi er en «vedvarende antakelse om at en spesifikk måte å opptre på, eller mål om en bestemt tilstand, er personlig eller sosialt å foretrekke”.
Antakelser om måter å opptre på kalles instrumentelle verdier, mens antakelser om mål om en bestemt tilstand kalles terminale verdier.
Terminale verdier overlapper med begrepet motiver. Men mens verdier oftest knyttes til positive mål, som ønske om samarbeid eller altruisme, kan motiver være ikke-bevisste og negative. Det kan for eksempel dreie seg om sjalusi eller statusjakt.
Videre er både terminale verdier og motiver relatert til motivasjon. Begrepene blir ofte brukt om hverandre. Motivasjon defineres som «drivkraften som gir hensikt og retning til atferd hos mennesker og dyr og som opererer på et bevisst eller ubevisst nivå» (fra The American Psychological Association).
Arbeidsmotivasjon er et generelt begrep som brukes om både behov, motiver, verdier, generelle holdninger til jobben og om spesifikke arbeidsoppgaver eller aspekter av jobben.
I denne studien har STAMI-forskere undersøkt bevisste, selvrapporterte verdier forbundet med motiver for arbeid. Forskerne har derfor valgt begrepet arbeidsrelaterte motiv-verdier.
To hovedmål
De hadde to hovedmål med studien.
− Ett mål var å avgjøre om arbeidsrelaterte motiv-verdier påvirker måten vi oppfatter, vurderer og rapporterer om arbeidsforhold som har betydning for velvære, funksjon og helse. Det andre overordnede målet var å avgjøre om ansatte i lederroller har andre arbeidsrelaterte motiv-verdier enn andre, og om utdannelse, alder og kjønn bidrar til motiv-verdier, sier Stein Knardahl, professor emeritus på STAMI.
To aspekter av arbeidsrelaterte motiv-verdier ble undersøkt i studien:
- Verdier som legger vekt på å følge personlige mål og interesser. Disse kan vi kalle internt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier.
- Verdier som legger vekt på betydningen av ytre faktorer som lønn, trygghet og sikkerhet. Disse kaller vi eksternt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier.
Disse aspektene av motiv-verdier, alder kjønn, utdannelsesnivå, lederrolle og en rekke spesifikke arbeidsfaktorer ble undersøkt i en tverrsnittsundersøkelse av 12.994 ansatte i 101 private og offentlige virksomheter.
I tillegg ble besvarelser fra 6.252 ansatte i 68 virksomheter analysert etter to år for å undersøke hvilke sammenhenger som var stabile over tid.
Høyest motiv-verdinivå hos kvinner
Analysene viste at det å ha en lederrolle eller høyt utdannelsesnivå var forbundet med betydelig høyere internt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier og lavere eksternt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier.
Kvinner hadde høyere eksternt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier og noe høyere internt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier enn menn. Det betyr at kvinner hadde et høyere motiv-verdinivå totalt sett.
− Resultatene viser at arbeidsrelaterte motiv-verdier henger sammen med vurderingen av viktige arbeidsfaktorer, sier STAMI-forsker Jan Olav Christensen, som også har arbeidet med studien.
Han legger til at ansatte med høyere nivåer av internt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier også rapporterte høyere nivåer av kontroll over beslutninger, bemyndigende ledelse, innovasjonsklima, kvantitative krav, tilbakemeldinger knyttet til arbeidet, og selvledelse.
Eksternt baserte arbeidsrelaterte motiv-verdier hadde betydning for vurderingen av rolleklarhet.
Utfordrende å sette seg inn i situasjonen til underordnede
Studien gir noen viktige konklusjoner, ifølge forskerne.
Den ene dreier seg om at ledere har annen motiv-verdiprofil enn underordnede. Ledere kan skille seg fra sine underordnede når det gjelder motiv-verdier og dermed også i mål og interesser knyttet til arbeidet.
– Å kommunisere og samarbeide med personer som har ulike arbeidsmotivasjonsverdier kan kreve høy grad av empati og ydmykhet. Det kan derfor være utfordrende for ledere å sette seg inn ansattes situasjon og yte relevant og god støtte, påpeker Christensen.
En annen viktig innsikt fra studien er knyttet til metode.
− At arbeidsrelaterte motiv-verdier påvirker hvordan ansatte oppfatter og vurderer arbeidssituasjonen sin, utgjør en metodeutfordring for alle undersøkelser av arbeidsinnhold og arbeidsmiljø, både for forskning og for forbedringsarbeid. Fremtidige målinger av jobbegenskaper for forskning eller praktisk risikovurdering bør vurdere å ta hensyn til arbeidsrelaterte motiv-verdier, sier Knardahl.