STAMI-rapport

Publisert

  • 2012

Det er gjennomført en undersøkelse av kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk belastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt i løpet av asfaltsesongen 2011. Hensikten med studien var å sammenligne kjemisk eksponering ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, samt å sammenligne mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt.

Kartleggingen av det kjemiske arbeidsmiljøet omfattet stasjonære målinger av asfaltrøyk/-damp,
organisk og elementært karbon, aminer og polyaminer og respirabelt, torakalt og inhalerbart støv
(aerosol), samt personlige målinger av asfaltrøyk/-damp og torakalt støv (aerosol) ved 11 forsøk på vei med utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Resultatene viste en gjennomsnittlig
(aritmetisk middelverdi) statistisk signifikant reduksjon i asfaltrøyk på 58-67 % avhengig av
målemetode ved en gjennomsnittlig reduksjon i asfalttemperaturen på 29 °C. For aminer ble det
ikke funnet en statistisk signifikant endring ved overgang fra varmasfalt til lavtemperaturasfalt.
Studien viser at eksponeringen for asfaltrøyk/-damp er lavere ved utlegging av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt.

Kartleggingen av de mekaniske belastningene omfattet målinger av hjertefrekvens (puls) og
kraftbruk målt med en kraftsensor i asfaltrake ved seks forsøk med håndlegging av varmasfalt og
lavtemperaturasfalt på egne testfelt. Resultatene viste ingen statistisk eller fysiologisk signifikant
forskjell i hjertefrekvens eller mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og
lavtemperaturasfalt. Studien viser ingen forskjell i mekanisk belastning ved håndlegging av
varmasfalt og lavtemperaturasfalt, men antall forsøk som ble utført var noe begrenset.